Sławomir Broniarz – dotychczasowy prezes Związku – został ponownie wybrany na szefa ZNP podczas 42. Krajowego Zjazdu Delegatów ZNP, który rozpoczął się dziś, 21 listopada w Teatrze Ateneum w Warszawie.
42. Krajowy Zjazd Delegatów ZNP podjął decyzję o wszczęciu działań zmierzających do zmiany obowiązującego prawa w zakresie sposobu ustalania wysokości średniego i zasadniczego wynagrodzenia nauczycieli zatrudnionych na podstawie Karty Nauczyciela.
Związek chce wprowadzenia do Karty Nauczyciela zasady, że wysokości kwot średniego i zasadniczego wynagrodzenia nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego, stanowią określony procent kwoty przeciętnego wynagrodzenia obowiązującej w III kwartale poprzedzającego roku budżetowego (chodzi o kwotę przeciętnego wynagrodzenia ustalaną na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych).
Według ZNP należy zapisać w Karcie (art. 30 ust. 3), że średnie wynagrodzenie nauczycieli
stanowi dla:
1) nauczyciela stażysty – 90 proc.,
2) nauczyciela kontraktowego – 100 proc.,
3) nauczyciela mianowanego – 125 proc.,
4) nauczyciela dyplomowanego – 155 proc.
– przeciętnego wynagrodzenia w III kwartale poprzedzającego roku budżetowego, ustalanego na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1270 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 39).
Uchwały 42. Krajowego Zjazdu Delegatów ZNP
Uchwała XLII Krajowego Zjazdu
Delegatów ZNP w sprawie inicjatywy ustawodawczej obywateli dotyczącej zmiany
ustawy Karta Nauczyciela w zakresie sposobu ustalania kwot średniego i
zasadniczego wynagrodzenia nauczycieli
„1. XLII Krajowy Zjazd Delegatów Związku Nauczycielstwa Polskiego, na podstawie
art. 41 ust. 2 pkt 7 Statutu ZNP, podejmuje decyzję o wszczęciu działań
zmierzających do zmiany obowiązującego prawa w zakresie sposobu ustalania
wysokości średniego i zasadniczego wynagrodzenia nauczycieli zatrudnionych na
podstawie ustawy Karta Nauczyciela.
2. Realizacja celu, o którym mowa w pkt 1, zostanie przeprowadzona w
drodze obywatelskiej inicjatywy ustawodawczej, na podstawie ustawy z dnia 24
czerwca 1999 r. o wykonywaniu inicjatywy ustawodawczej przez obywateli (tekst
jedn. Dz.U. z 2018 r. poz. 2120 ze zm.).
3. Realizacja celu, o którym mowa w pkt 1, polega na wprowadzeniu ogólnej
zasady, że wysokości kwot średniego i zasadniczego wynagrodzenia nauczycieli na
poszczególnych stopniach awansu zawodowego, stanowią określony procent kwoty
przeciętnego wynagrodzenia obowiązującej w III kwartale
poprzedzającego roku budżetowego, ustalanej na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z
dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń
Społecznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1270 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 39).
4. Szczegółowa treść nowelizacji, o której mowa w pkt 2, wraz z
uzasadnieniem, stanowi załącznik do niniejszej uchwały. (…)”
Uchwała XLII Krajowego Zjazdu
Delegatów ZNP w sprawie finansowania zadań edukacyjnych
„XLII Krajowy Zjazd Delegatów ZNP wzywa parlament i rząd do znaczącego
zwiększenia udziału wydatków na edukację w budżecie państwa. Polityka budżetowa
musi uwzględniać priorytetowe znaczenie edukacji wśród podstawowych zadań
państwa. Wzrost dochodów państwa powinien przekładać się bezpośrednio na realny
i odczuwalny wzrost nakładów na edukację, która jest najlepszą inwestycją w
rozwój Polski.
Określana corocznie w ustawie budżetowej łączna kwota części oświatowej
subwencji ogólnej nie uwzględnia rzeczywistych skutków finansowania realizacji
funkcji edukacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych szkół i placówek oświatowych.
Trwające od lat niedofinansowanie szkolnictwa pogłębia się na skutek
przekazywania samorządom terytorialnym kolejnych zadań z zakresu oświaty bez
zagwarantowania dostatecznych środków finansowych na ich realizację.
Mając
na uwadze pogłębiające się problemy finansowe samorządów terytorialnych, XLII
Krajowy Zjazd Delegatów ZNP domaga się pilnych zmian w systemie finansowania
zadań oświatowych państwa. Przyjęty obecnie system finansowania zadań
edukacyjnych, opierający się o środki finansowe wydatkowane w formie części
oświatowej subwencji ogólnej, nie zabezpiecza w sposób należyty prawidłowego
wykonywania zadań oświatowych przez organy prowadzące. Wprowadzenie zmiany
finansowania wynagrodzeń nauczycielskich z formuły subwencji oświatowej na
dotację celową z budżetu państwa poprawiłoby sytuację samorządów oraz
wpłynęłoby korzystnie na prowadzoną przez gminy politykę w zakresie
kształtowania sieci szkół, decyzje o zamykaniu placówek lub przekazywaniu ich
prowadzenia innym niż JST podmiotom.
W 2016 roku Związek Nauczycielstwa Polskiego złożył w Sejmie obywatelską
inicjatywę ustawodawczą, zgodnie z którą środki na wynagrodzenia nauczycieli
pochodziłyby z dotacji celowej budżetu państwa. Wszystkie kluby parlamentarne
głosowały za skierowaniem inicjatywy do Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży.
XLII Krajowy Zjazd Delegatów ZNP domaga się pilnego wznowienia prac w sejmowej
komisji i jak najszybszego uchwalenia ww. inicjatywy ustawodawczej, którą
poparło ponad 340 tysięcy osób.”
Uchwała XLII Krajowego Zjazdu
Delegatów ZNP w sprawie przyszłości edukacji w Polsce
„W trosce o przyszłość edukacji w Polsce, delegaci Związku Nauczycielstwa
Polskiego zgromadzeni na XLII Krajowym Zjeździe rekomendują przyjęcie kierunków
zmian w edukacji.
Naszym celem jest budowanie systemu edukacyjnego odpowiadającego wymogom XXI
wieku. Chcemy perspektywicznego myślenia o edukacji. Chcemy, by ponad
podziałami politycznymi możliwe było osiągnięcie konsensusu społecznego na
rzecz edukacji.
Opowiadamy się za budowaniem prestiżu zawodu nauczyciela i rzeczywistej
autonomii szkoły, tworzeniem nowoczesnego i przyjaznego środowiska uczenia się,
opierającego się na współpracy i poszanowaniu praw osób uczestniczących w procesie
kształcenia. (…)”
Uchwała XLII Krajowego Zjazdu Delegatów ZNP w sprawie przyjęcia głównych kierunków i wytycznych programu działania ZNP w kadencji 2019-2024
Uchwała XLII Krajowego Zjazdu Delegatów ZNP w sprawie przyjęcia zmian w Statucie ZNP
Wręczenie Złotych Odznak ZNP na 42. Zjeździe


Polecamy zdjęcia z drugiego dnia 42. Krajowego Zjazdu Delegatów ZNP (TUTAJ), podczas którego m.in. Złotą Odznakę ZNP otrzymali Wanda Traczyk-Stawska i Fred van Leeuwen.
Wanda Traczyk-Stawska, jako uczennica była uczestniczką tajnych kompletów. Podczas jednej z lekcji była świadkiem egzekucji nauczycieli. To wydarzenie wstrząsnęło nią do tego stopnia, że postanowiła podjąć walkę z niemieckimi nazistami z bronią w ręku. W Powstaniu Warszawskim nie była – jak wiele dziewcząt – łączniczka, czy sanitariuszką, lecz strzelcem. Niestety nie sanitariuszka, bo jak wspomniała w swoimi wystąpieniu podczas 42. Zjazdu ZNP, sanitariuszek wtedy brakowało najbardziej. Po wojnie Wanda Traczyk-Stawska była nauczycielką w szkole specjalnej w Warszawie. Podczas kwietniowego strajku była jedną ze znanych osób, które wspierały protest pracowników oświaty.

Jak relacjonuje Głos Nauczycielski, 22 listopada br. po odebraniu z rąk prezesa Związku Złotej Odznaki ZNP Wanda Traczyk-Stawska przypomniała, że Józef Piłsudski doceniał rolę nauczycieli w państwie i dlatego w okresie II RP spełniał nauczycielskie postulaty dotyczące godnych wynagrodzeń. Działo się tak, chociaż państwo było biedne. Wanda Traczyk-Stawska podkreśliła, że nauczyciele muszą walczyć o godność, bo nie może być tak, że nauczyciela nie stać na zakup książki. Strajkujcie! – zachęcała.

Fred van
Leeuwen jest postacią legendarną w
światowym ruchu nauczycielskim. Ten pochodzący z Holandii nauczyciel ostatnie
30 lat życia poświęcił idei zjednoczenia oświatowych związków zawodowych z
całego świata. To jego dziełem jest Międzynarodówka Edukacyjna, której był do
niedawna sekretarzem generalnym.
Lider ruchu związkowego jest współautorem (wspólnie z Susan Hopgood) książki „O
edukacji i demokracji. 25 lekcji od nauczycieli”, która ukazała się w języku
polskim nakładem ZNP i miała swoją premierę w naszym kraju na 42. Zjeździe
Związku.
“Edukacja jest podstawowym prawem człowieka. Zapewnienie bezpłatnej, powszechnej i wysokiej jakości edukacji publicznej jest jednym z kluczowych obowiązków rządu” – piszą m.in. w tej książce Fred van Leeuwen i Susan Hopgood. Wśród 25 ważnych lekcji dotyczących edukacji i demokracji są m.in. takie:
- ucz demokracji;
- nie bądź posłusznym sługą państwa;
- stawiaj opór, gdy nierówności tłumią czyjś głos;
- chroń edukację w imię powszechnego dobra;
- walcz o swoje prawa;
- bądź dumna / bądź dumny ze swojego zawodu.

W swoim wystąpieniu Fred van Leeuwen mówił m.in. o represjach, jakich doświadczają nauczyciele pracujący w krajach niedemokratycznych, są wyrzucani z pracy, wtrącani do więzień, bici, a nawet mordowani. Za to, że uczą prawdy i że chcą realizować swoje prawo do zrzeszania się w związkach zawodowych. Ale prelegent przyznał, że także w krajach demokratycznych wartości demokracji niestety także słabną.
– Politycy wchodzą do naszych klas i mówią nam czego wolno, a czego nie wolno uczyć. To niedopuszczalne – mówił Fred van Leeuwen i wzywał, by stawiać temu opór, bo pewnego dnia obudzimy się w dyktaturze.
Naszym delegatem na 42. Krajowego Zjazdu Delegatów ZNP był prezes oddziału Gerhard Przybylski