Nauczyciele chcą strajku włoskiego. Wyznaczyli termin rozpoczęcia protestu
Tylko 18 procent nauczycieli przepytanych przez Związek Nauczycielstwa Polskiego byłoby za wstrzymaniem się od pracy tak, jak zrobili to w kwietniu. Ale aż 55,3 procent jest za niewykonywaniem pozastatutowych zadań, czyli tak zwanym strajkiem włoskim – wynika z ankiety przeprowadzonej przez Związek Nauczycielstwa Polskiego. Protest ma rozpocząć się 15 października
Na ankietę Związku Nauczycielstwa Polskiego odpowiedziało ponad 227 tysięcy nauczycieli z całej Polski. Wszystkich nauczycieli jest ponad 600 tysięcy.
W „Kwestionariuszu badawczym ZNP” udział brali również nauczyciele, którzy do związku nie należą.
Zdaniem prawie co drugiego respondenta (47,3 proc.) działania protestacyjne powinny być kontynuowane. Jak w takim razie ten protest powinien wyglądać? Na pytanie ”
W jakiej formie protestu zdecydowałby/zdecydowałaby się Pan/Pani wziąć udział?” ponad połowa ankietowanych wskazała na protest włoski (55,3 proc.) Za wznowieniem strajku ogólnopolskiego odpowiedziało się 18 proc. respondentów, a za udziałem w manifestacjach – 22 proc. Mała grupa nauczycieli (3,8 proc.) byłaby gotowa na inną, ale bliżej nieokreśloną formę protestu. )
Niech nauczyciele decydują
Chcieliśmy wsłuchać się w głos nauczycieli i to przeprowadzone wśród nich ankiety stały się podstawą dla decyzji prezydium o rozpoczęciu strajku włoskiego – przyznaje w rozmowie z tvn24.pl Sławomir Broniarz, prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego. Strajk włoski nauczycieli ma rozpocząć się 15 października. Od środy ZNP będzie informowało o jego szczegółach.
Magdalena Kaszulanis, rzeczniczka ZNP wyjaśnia: – Akcja związana z protestem włoskim rozpocznie się już po wyborach, by nikt nie zarzucał nam kontekstu „wyborczego” czy „politycznego”. Powiemy, co zgodnie z prawem oświatowym muszą wykonywać, a co nie należy do ich obowiązków. Dzisiaj bardzo często nauczyciele pracują ponad swoje siły, są przemęczeni, bo angażują się w wiele zadań na rzecz szkoły czy przedszkola, które nie należą do ich obowiązków – zaznacza.
Jako przykład Kaszulanis podaje wielodniowe szkolne wycieczki, gdzie w praktyce – jak mówi – pracuje się 24 godziny na dobę.
W szkołach brakuje pedagogów.
„Nie możemy proponować 2600 złotych” jeżeli kryterium podejmowania decyzji dotyczących miejsca pracy zawiera w sobie komponent ekonomiczny, czyli wybieram takie miejsce pracy, które pozwala mi się normalnie utrzymać, to szkoła jest ostatnim miejscem wyboru – powiedział w rozmowie z TVN24 szef ZNP Sławomir Broniarz. – Ci, którzy bez względu na zarobki w szkole chcą pracować, coraz częściej zadają sobie pytanie, „dlaczego ja mam tę funkcję wykonywać, czy uczyć, kształcić, wychowywać, będąc poniżanym w warstwie ekonomicznej” – dodał. Odniósł się w ten sposób do braku pedagogów w polskich szkołach.
Część już wie, jak to się robi
Część nauczycieli, wśród nich między innymi Grzegorz Lorek, biolog z Leszna i Nauczyciel Roku 2002, już w ubiegłym roku szkolnym zdecydowała się na strajk włoski, niezależnie od decyzji ZNP.
Co oznaczało to w praktyce? Koniec z festynami w soboty, popołudniowymi wyjściami z klasą i zajęciami prowadzonymi społecznie. Strajk włoski zakładał również, że nauczyciele przestaną z własnych pieniędzy doposażać szkoły. Ci, którzy włączyli się do oddolnej akcji, tłumaczyli: – Pokażemy, co się dzieje, gdy pracujemy 18 godzin. 18 godzin to tak zwane nauczycielskie pensum, czyli czas, jaki nauczyciele spędzają przy tablicy. Z raportu Instytutu Badań Edukacyjnych wynika jednak, że polscy nauczyciele pracują znacznie więcej – średnio niemal 47 godzin tygodniowo. W ten czas wlicza się między innymi praca w domu, spotkania z rodzicami czy zadania administracyjne.
Szkoła na trójkę
Związkowcy pytali nie tylko o możliwość kontynuowania protestu, ale również o kondycję systemu oświaty. Z ankiety wynika, że największa grupa nauczycieli ocenia ją na trójkę. Tak odpowiedziało 47,4 proc. respondentów – 107 959 osób. Tylko 1962 ankietowanych nauczycieli, a więc zaledwie 0,8 proc. wystawiłoby systemowi edukacji piątkę, 5,7 proc. – czwórkę. 19,8 proc. było zdania, że system w obecnym stanie zasługuje na jedynkę, a 26,3 proc., że na dwójkę.
PROTEST WŁOSKI!
Dlaczego? Chcemy pokazać, jak wiele robimy za niewielkie pieniądze.
Płaca minimalna nauczyciela: 2450 zł brutto
Pensja minimalna w 2020 r.: 2600 zł
Chcemy pracować i godnie zarabiać.
Zależy nam na dobrej edukacji!
Za tzw. protestem włoskim opowiedziało się ponad 50 proc. nauczycieli
i pracowników oświaty z ponad 220 tys., którzy wypełnili ankietę ZNP dotyczącą dalszych form protestu.
– Od 15 października br. rozpoczynamy akcję protestacyjną polegającą
na wykonywaniu tylko tych zadań, które są opisane w przepisach prawa oświatowego – mówił prezes ZNP Sławomir Broniarz 2 października. – Decyzja
o udziale w proteście będzie decyzją indywidualną każdego nauczyciela – podkreślił.
ZAJĘCIA NIEOBOWIĄZKOWE (dla nauczycieli)
Nauczycielu, czy wiesz, że NIE JEST TWOIM OBOWIĄZKIEM m.in.
(jest to katalog otwarty):
- bezpłatne prowadzenie kół zainteresowań
- sobotni wyjazd na konkurs z uczniami
- sporządzanie sprawozdań z pracy dydaktycznej, wychowawczej
i opiekuńczej - dokonywanie wewnętrznej ewaluacji szkoły
- pisanie i koordynowanie „projektów unijnych”
- sporządzanie inwentaryzacyjnego spisu z natury
Nauczycielu, na co dzień wykonujesz wiele zadań, które wcale Cię nie obowiązują
w ramach łączącego Cię ze szkołą (przedszkolem) stosunku pracy. Zadania nieobowiązkowe odrywają Cię od Twoich rzeczywistych obowiązków, utrudniają,
a często uniemożliwiają rzetelną realizację zadań związanych z powierzonym Ci stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą
i opiekuńczą.
ZADANIA OBOWIĄZKOWE
Katalog obowiązków zawodowych nauczyciela określa art. 6 oraz 42 ust. 2 Karty Nauczyciela, a także art. 5 ustawy Prawo oświatowe. Jest to katalog zamknięty.
Nauczyciel obowiązany jest:
1) rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę;
2) wspierać każdego ucznia w jego rozwoju;
3) dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego;
4) doskonalić się zawodowo, zgodnie z potrzebami szkoły;
5) kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku
dla każdego człowieka;
6) dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów;
7) w działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych kierować się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską, z poszanowaniem godności osobistej ucznia.
W ramach swojego czasu pracy oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować:
1) zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze prowadzone bezpośrednio
z uczniami albo na ich rzecz, w wymiarze określonym w tzw. pensum;
2) inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów;
3) zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem
i doskonaleniem zawodowym.